Monday, May 12, 2008

Being Tagged

Sori Iza, tak tahu sebenarnye apa dia tag mengetag tu. After your brief explanation baru la faham. Now, rules dia lagu ni..i) masakan/hidangan yang anda nak buat / masak/ beli dalam hari anda di tag..fuh.. pikir2....nyatakan meal untuk dinner, breakfast or lunch...ii) kalu lagi best letakla gambo ke resepi ke...iii) nyatakan reason membuat /makan setiap masakan...


Meal ni untuk dinner: ayam masak lemak cili api, sayur taugeh hijau goreng and sambal kentang + tempe (ala-ala Jawa tu... ini one of Ayang's favourite dish)


Ayam Masak Lemak Cili Api

Ayam
Cili Api
Kunyit Hidup
Serai
Asam keping
Santan
Garam (secukup rasa)

Masukkan ayam di dalam periuk, campurkan bersama cili api, serai yang diketuk dan kunyit yang dikisar. Rebuskan dan kacau jangan biar hangit. Setelah air ayam kering, masukkan santan cair dan rebuslah perlahan. Masukkan asam keping dan santan pekat dan garam. Biarkan sehingga ayam masak. Masukkan garam (secukup rasa). Kalau nak aroma yang power, letakkan daun kunyit. Memang sedap.

Resipi : Mak


Sambal Kentang + Tempe

Bahan A
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Lada giling

Bahan B
Kentang - dihiris nipis
Tempe - dipotong dadu
Ikan bilis

Goreng bahan B sehingga garing dan rangup terutamanya kentang. Tumis Bahan A yang telah dikisar sehingga naik minyak. Masukkan garam dan gula. Kacau sehingga 'caramelize' sedikit. Masukkan bahan yang digoreng tadi. Kacau sehingga sebati. Sewdap sekali dimakan dengan nasi panas. Yummy....

Resipi: Kak Ipah (eldest SIL)

Reason: Masak Lomak Cili Api tu memang my all-time favourite. Tersangat menepati citarasa yang suka makanan yang membakar lidah. Sambal Kentang + Tempe tu favourite Ayang. Sesekali mintak kena la turutkan.

So, thanks for tagging me, Iza. Dah bayar utang ye...




1 comment:

Anonymous said...

akak..hutang tak habis bayar lagi.. view here http://mypaletteoflife.blogspot.com/2008/05/merah-sangat-la-mak-ngah.html